زنجیره اجاره ای مک دونالد

زنجیره اجاره‌ای؛ درآمد کمپانی مک‌دونالد از اجاره املاک

مک‌دونالد بزرگترین فست‌فود زنجیره‌ای در دنیاست. شرکتی که حداقل در 100 کشور مختلف، حدود 40 هزار شعبه فعال داره. همبرگر، مرغ سوخاری و سیب‌زمینی سرخ‌کرده محصولات اصلی مک‌دونالد هستن. جالبه بدونید که تعداد مشتریان این کمپانی غول پیکر ،روزانه به 70 میلیون نفر میرسه. اما راز کسب و کار مک‌دونالد چیه که حتی در دوران رکود اقتصادی به رشد و سود دهی بیشتر میرسه؟

کسب درآمد با بنگاه‌داری املاک

طبق آماری که تا سال 2019 منتشر شده، مک‌دونالد از نظر فنی در رتبه پنجمِ دارندگان املاک و مستغلات جهان قرار داره. یعنی این مجموعه قبل از هر چیز، یک شرکت املاک به حساب میاد. ضمناً 85 درصد از رستوران‌های مک‌دونالد به صورت قراردادی، تحت مدیریت افرادی هست که برند و املاک مک‌دونالد رو در ازای پرداخت مبالغ هنگفت، اجاره کردند. در شرایطِ قرارداد بین مک‌دونالد و مدیران شعبه‌ها هم مفاد عجیبی وجود داره.  مثلاً مدیر هر شعبه مک‌دونالد باید در سرمایه‌گذاری اولیه خودش بیش از یک میلیون دلار هزینه کنه و قراردادها معمولاً 20 ساله هستند. شرط اصلی قرارداد هم اینه که مدیر رستوران مورد نظر باید همیشه در مکان خریداری‌شده مک‌دونالد باقی بمونه و اجاره بده.

به عبارت دیگه مک‌دونالد بیشتر درآمدش رو از اجاره املاک و مستغلات درمیاره نه فروش غذای با کیفیت…! رکود اقتصادی و افت قیمت املاک هم فرصت خوبی برای خرید هست تا این کمپانی به سود قطعیِ حاصل از بنگاه‌داری برسه. واگذاری حق امتیاز و گسترش نمایندگی‌های مک‌دونالد در کشورهای مختلف، همچنان ادامه داره و زنجیره اجاره‌ای اون در حال توسعه‌ست. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این پژوهش و بررسی موارد مرتبط، به مقاله کسب‌وکار اصلی مک‌دونالد چیست؟ مراجعه کنید.

پلاسما در اینستاگرام

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *