رد پای وایکینگ‌ها

رد پای واکینگ‌ها

کشور دانمارک به عنوان یکی از بزرگترین دوستداران محیط زیست در جهان شناخته میشه. به طوری که در سال‌های اخیر بیش از 20 درصدِ انرژی این کشور از منابع تجدیدپذیر تامین شده تا لقبِ پایتخت سبز جهان رو بگیره. اما مشکل اینجاست که اصرار دانمارک به همراهی با راه‌حل‌های زیست‌محیطی چندان واقعی و صادقانه نیست… در دنیای محیط زیست یه اصطلاحی وجود داره که بهش رد پای اِکولوژیکی میگن. این عبارت به پارامتر اندازه‌گیری اثرات مخرب انسان بر طبیعت اشاره داره. جالبه بدونید که سال 2014 در اندازه‌گیری ردپای اکولوژیکی، دانمارک چهارمین کشور مخربِ زیست محیطی در جهان اعلام شد. حالا دلیلش چیه؟

راستش چند علت داره که یکیش تولید بی‌رویه گوشت در کشور دانمارک هست. صنعت تولید گوشت، گاز متان ایجاد می‌کنه که 86 برابر مخرب‌تر از کربن‌دی‌اکسید در محیط زیسته. در واقع بر خلاف تصورات عمومی، بزرگترین خطر برای آب و هوای زمین، سوخت‌های فسیلی نیست بلکه دامپروری مازاد بر نیازه. خب در دانمارک نرخ تولیدات بی‌رویه صنعت گوشت اینقدر بالاست که همیشه تعداد خوک‌های این کشور چند برابر بیشتر از جمعیت مردمش هست! دانمارک سالانه 28 میلیون خوک پرورش میده که تغییرات آب و هوایی کره زمین رو تشدید کرده و به وخیم‌تر شدن اوضاع دامن می‌زنه. البته این همه ماجرا نیست و رفتارهای مخاطره‌آمیز دانمارکی‌ها برای محیط زیست جهان، طومار بلند و بالایی داره. از کشتار بی‌رحمانه دلفین‌ها تا سنت قدیمی اون‌ها برای شکار غیر ضروری 600 نهنگ در سال، مشکلاتی که بارها باعث اعتراض فعالان محیط زیست به دولت دانمارک شده!

به نظر میاد فرهنگ واکینگ‌ها در بین اهالی دانمارک باقی مونده و شاید قرار نیست به این زودی دست از سر دنیا برداره! اطلاعات بیشتر درباره این پژوهش رو در مقاله فرهنگ غذایی دانمارک دنبال کنید.

پلاسما در اینستاگرام

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *