نابرابرترین کشور جهان

با اینکه آفریقای جنوبی نابرابرترین کشور دنیا در جستجوهای اینترنتی معرفی ‌‌می‌شود، اما کشور هلند از کل جهان نابرابرتر است. ضریب جینی در اقتصاد یک عدد بین صفر و یک است، که هر چقدر به صفر نزدیک‌تر باشد، توزیع ثروت عادلانه‌تر صورت می‌گیرد. جالب است بدانید هلند با ضریب جینی 0.902 بدترین نابرابری ثروت را در جهان دارد. همچنین 60 درصد از ثروت خالص در کل هلند، تنها در کنترل 10 درصد از مردم این کشور است!1و2

نقاط قوت اقتصاد کشور هلند

هلند اغلب به عنوان یکی از مدرن‌‌‌ترین و آینده‌نگرترین اقتصادهای جهان شناخته ‌‌می‌شود. در واقع، بسیاری از سیاست‌های مترقی مانند نرخ‌های مالیاتی بالا و هزینه‌های بالای دولتی که به دولت ایالات متحده پیشنهاد می‌شوند، برای دهه‌ها در هلند رایج بوده‌اند. از سال 2021، مالیات بر درآمد هلند ‌‌می‌تواند تا 49.5٪ برسد. برخی از ویژگی‌ها و مزایای اقتصاد هلند شامل بیکاری کم، سیستم تامین اجتماعی قوی، سیستم مراقبت‌های بهداشتی همگانی، مستمری‌های بازنشستگی قوی و کمک هزینه برای مرخصی زایمان است. به همین دلیل از اقتصاد هلند توسط بسیاری به عنوان «بهشت لیبرال» یاد ‌‌می‌شود. نکته جالب این است که هلند علی‌رغم همه سیاست‌های مترقی خود، با ضریب جینی 0.902 بدترین نابرابری ثروت را در جهان دارد. برای درک بهتر این موضوع، توجه کنید که 10 درصد افراد جامعه به عنوان ثروتمندان، 60 درصد از ثروت خالص در کل هلند را در اختیار دارند.

مردم هلند

هلند، سرزمین لاله و آسیاب بادی

ضریب جینی توزیع ثروت در جامعه هلند

برای درک اینکه چگونه هلند ‌‌می‌تواند چنین نابرابری ثروت بالایی داشته باشد، باید بفهمیم که ضریب جینی دقیقاً چه چیزی را‌ اندازه ‌‌می‌گیرد و چگونه نابرابری ثروت را نشان ‌‌می‌دهد. ضریب جینی یک اندازه‌گیری آماری است که نشان ‌‌می‌دهد چگونه ثروت در بین یک جمعیت در محدوده 0 تا 1 توزیع شده است، که 1 نابرابرترین توزیع اقتصادی ممکن است. این مقدار اغلب برای ارزیابی و نشان دادن نابرابری ثروت یا درآمد موجود در یک کشور استفاده ‌‌می‌شود. نابرابری درآمد مربوط به غرامت مالی است که یک فرد سالانه در ازای کار یا سرمایه خود دریافت ‌‌می‌کند، در حالی که نابرابری ثروت مربوط به دارایی‌های مالی است که یک فرد در طول کل زندگی خود انباشته کرده است.

ضریب جینی کشور هلند

ضریب جینی کشور هلند

برای توضیح بیشتر، بسیاری از مردم فکر ‌‌می‌کنند که اگر مالیات بر درآمد افزایش یابد، در نهایت شکاف ثروت کاهش ‌‌می‌یابد. اما هلند به ما نشان می‌دهد که برابری درآمد لزوماً مساوی با برابری ثروت نیست. ضریب جینی در قسمت برابری درآمد در هلند، فقط 0.266 است. برای نشان دادن بهتر وضعیت توزیع درآمدی هلند، می‌توانیم این واقعیت را بررسی کنیم که 20 درصد ثروتمند در هلند تنها 4 برابر بیشتر از 20 درصد پایینی جامعه درآمد دارند. برای مقایسه، 20 درصد پردرآمد جامعه ایالات متحده 16.65 برابر 20 درصد پایینی درآمد دارند.

نابرابری ثروت شدید و ناتوانی در حل آن

ثروت تاریخی هلند را می‌توان در قرن‌ها پیش با پول‌سازان عظیمی مانند کمپانی هند شرقی متعلق به این کشور ردیابی کرد. آن‌ها در آن زمان به اقلیت بسیار کوچکی از جمعیت هلند اجازه دادند تا مقادیر نجومی ثروت جمع کنند. این مال‌اندوزی هنوز هم در حال انجام است و شکاف ثروت را هر روز افزایش ‌‌می‌دهد. هلند به ما نشان داده که یک اقتصاد نمی‌تواند برای رفع نابرابری ثروت خود به راه‌حل‌های متناسب با نابرابری درآمد تکیه کند، به‌ویژه موارد حادی به بزرگی هلند. در عوض، سیاست‌گذاران باید به دنبال راه‌حل‌هایی مانند افزایش مالیات بر املاک و ارث باشند.3

کمپانی هند شرقی

پیشنهاد ما:

هلند، تاریکخانه واقعیت‌های عجیب

منابع:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *