امپراطوری هلند در قرن هفدهم!

واقعیت بزرگی که از کشور هلند نمی‌دانیم، این است که هلند یکی از بزرگترین استعمارگران تاریخ و قدرتمندترین هژمونی جهان در قرن هفده بوده است. از قرن هفدهم به بعد، هلندی‌ها بسیاری از مناطق آفریقا از جمله ساحل عاج، غنا، آفریقای جنوبی، سنگال و حتی اندونزی در شرق آسیا را استعمار کردند.

مورخان از قرن هفدهم به عنوان "عصر طلایی هلند" یاد می‌کنند. در این دوران علاوه بر رونق اقتصادی، فعالیت‌های هنری نیز رونق گرفت. زمانی که هنرمندانی مانند رامبراند ون راین و یوهانس ورمیر شاهکارهایی را نقاشی کردند. اما این هنرهای پر زرق و برق حقیقتی تاریک را پنهان می‌کند. طبق گزارش گاردین، در همین دوران ، بازرگانان هلندی بیش از یک و نیم میلیون آفریقایی را به بردگی گرفته و به قاره آمریکا و کشورهای مستعمره در اطراف اقیانوس هند بردند.

پس از جنگ جهانی دوم اندونزی که مستعمره هلند بود، اعلام استقلال کرد و تلاش ناموفق هلندی‌ها برای بازپس‌گیری اندونزی که به جنگ استقلال اندونزی معروف شد، منجر به کشته شدن 5000 هلندی و 150000 اندونزیایی شد.

امپراطوری هلند

نوادگان بردگان آفریقایی در هلند

اکنون بیش از ۷۰۰ هزار نفر از مردم هلند دارای نژاد آفریقایی هستند و نقش موثری در همه بخش‌های این کشور دارند. برای مثال در فوتبال تعدادی از بهترین بازیکنان تیم هلند از نوادگان بردگان مستعمرات سابق هلند در سورینام و آنتیل هستند. از فوتبالیست‌های افسانه‌ای مانند ادگار داویدز، فرانک رایکارد، رود گولیت و پاتریک کلایورت به عنوان «فرزندان برده» یاد می‌کنند.

یک پنجم جمعیت هلند متولدین این کشور نیستند. . بیش از سه میلیون نفر از ساکنان این کشور از پیشینه غیر هلندی هستند. »گیلدر» هلند اولین واحد پول در تاریخ بود که بعنوان ارز رایج بین‌المللی مورد استفاده قرار گرفت. این واحد پولی از قرن 15 تا سال 2002 ارز رسمی هلند بود و پس از آن، یورو جایگزین آن شد. یکی از دلایل سقوط امپراتوری هلند، چاپ پول بدون پشتوانه تولید بود که باعث سقوط این ابرقدرت و ارز گیلدر در قرن ۱۸ شد.

بردگان آفریقایی

ادگار داویدز

دوچرخه‌سواری، عادت هلندی‌ها

تعداد دوچرخه‌ها در هلند از مردم بیشتر است! بیش از 22 میلیون دوچرخه در هلند وجود دارد و تنها 17 میلیون نفر ساکن این کشور هستند. برخی منابع ادعا می‌کنند که هلندی‌ها به طور متوسط 2. 9 کیلومتر در روز دوچرخه سواری می‌کنند.  از طرف دیگر دزدی دوچرخه رایج‌‌‌ترین جرم در آمستردام است. در سال 2019، بیش از 8000 دوچرخه در آمستردام به سرقت رفت. سرقت وسایل نقلیه موتوری نیز با 4562 مورد در رتبه دوم جرایم این کشور قرار دارد.

 

دوچرخه دزدی

دوچرخه در کشور هلند

اقتصاد در کشور هلند

بحران مسکن یک بحران مهم در هلند است.  در هلند بیش از 300 هزار خانه کمبود مسکن وجود دارد. علاوه بر این، جمعیت بی‌خانمان در دهه گذشته بیش از 70 درصد افزایش یافته است. دولت هلند مسکن‌های دولتی را برای جبران این کمبود ساخت، اما صف انتظار مسکن دولتی در این کشور که به مسکن اجتماعی معروف است، می‌تواند تا 15 سال در شهرهای خاص طول بکشد.

هلند با ضریب جینی 0. 902 بدترین نابرابری ثروت را در جهان دارد. یعنی 60 درصد از ثروت خالص در کل هلند، تنها در کنترل 10 درصد از مردم این کشور است. همچنین در هلند بیش از نیمی از درآمد هر نفر باید به دولت تقدیم شود و یکی از بیشترین مالیات بر درآمدهای دنیا را دارد. در سال 2019 این کشور با مالیات بر درآمد 51. 75 درصد در رتبه چهارم دنیا قرار داشت. هلند مسئول مستقیم حدود 36. 5 میلیارد دلار از جریان غیرقانونی سرمایه در دنیاست. این مبلغ تقریباً برابر درآمد سالانه نفت ایران است‌‌.

پول گیلدر

مسکن در کشور هلند

بیماری هلندی

بیماری هلندی که یک بیماری اقتصادی است. جالب است بدانید از سال ۱۳۵۳ شمسی کشور ما هم به این بیماری دچار شد. این مشکل اولین بار در کشور هلند تجربه شد و به همین دلیل به این اسم نام‌گذاری می‌شود.  این اصطلاح در سال 1977 توسط نشریه اکونومیست برای توصیف تضعیف بخش تولید در هلند پس از کشف میدان بزرگ گاز طبیعی و آغاز خام فروشی در این کشور در سال 1959 ابداع شد.

تولید و صادرات قانونی مواد مخدر!

۳۰ سال قبل در هلند مصرف مواد مخدر قانونی شد. اکنون انواع مواد مخدر مانند حشیش، مواد مخدر صنعتی، اکستازی و متامفتامین‌ها، کوکائین و هروئین در هلند تولید و صادر می‌شود. طبق یک مطالعه، 20. 8 میلیارد دلار در سال مواد مخدر صنعتی در هلند تولید می‌شود. چیزی حدود دو سوم درآمد نفتی ایران! روزنامه تلگراف از این مسئله بعنوان «عصر طلایی برای جنایت‌کاران مواد مخدر آمستردام» یاد کرده است.

کشور هلند انبار بمب‌های هسته‌ای

بر اساس اسنادی که توسط آرشیو امنیت ملی آمریکا منتشر شد، از سال 1960، واشنگتن و لاهه توافقنامه‌ای در مورد استقرار سلاح‌های هسته‌ای ایالات متحده در هلند داشتند. اکنون هلند یکی از ۴ کشور اروپایی است که بمب‌های اتمی آمریکا در آن مستقر است. اما نظر مردم هلند درباره این سلاح‌های هسته‌ای مثبت نیست. طبق نظرسنجی جدیدYouGov ، 78 درصد از مردم هلند خواهان پیوستن دولت به معاهده سازمان ملل متحد در مورد منع سلاح‌های هسته‌ای هستند. در سال ۱۹۸۳ هلند محل برگزاری بزرگ‌ترین تظاهرات در تاریخ اروپا بود. 750 هزار نفر در اعتراض به استقرار موشک‌های کروز حامل کلاهک هسته‌ای (GLCM) در هلند گرد هم آمدند.

بمب هلند

بمب هسته ای در کشور هلند

قوانین جنسی در کشور هلند

 در سال 2000، هلند اولین کشور اروپایی بود که به بهانه جلوگیری از آزار جنسی زنان در جامعه، روسپیگری را قانونی کرد تا مکان‌های قانونی برای متقاضیان روابط جنسی در جامعه ایجاد شود. اما در سال ۲۰۲۱ بر اساس آمار رسمی در هلند، از هر سه زن دو نفر گزارش دادند که در خیابان‌های هلند مورد آزار و اذیت قرار گرفتند. همچنین تقریباً نیمی از زنان در هلند قربانی تجاوز شده‌اند. 45 درصد از زنان هلندی نیز اذعان کردند که از سن 15 سالگی به بعد نوعی خشونت فیزیکی یا جنسی را تجربه کرده‌اند که این رقم بسیار بالاتر از میانگین اروپا (33 درصد) است.

قاچاق انسان

قاچاق انسان یک واقعیت نگران کننده در رابطه با هلند است. تجارت فحشا به موضوعی شایع برای قاچاقچیان انسان در هلند تبدیل شده است. تخمین زده می‌شود که تعداد قربانیان قاچاق انسان حدود 6250 نفر باشد که تقریباً 1300 نفر از این قربانیان دختران هلندی زیر سن قانونی هستند. بر اساس گزارشی، تقریباً نیمی از تصاویر و فیلم‌های مستهجن که کودکان را مورد آزار قرار می‌دهند، از هلند می‌آید که «بهشت امن برای آزار جنسی کودکان» است.

قطب صادرات محصولات کشاورزی

هلند به عنوان دومین صادرکننده محصولات کشاورزی در جهان پس از آمریکا، نقش مهمی در مقیاس جهانی دارد. مساحت هلند 237 برابر کمتر از صادرکننده اصلی یعنی ایالات متحده آمریکاست. اما با این حال توانسته است، نزدیک به 100 میلیارد دلار کالاهای کشاورزی در سال 2017 صادر کند.

کشاورزی کشور هلند

کشاورزی کشور هلند

مقالات پلاسما را اینجا ببینید

منابع:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *