کی پاپ، چیزی فراتر از موسیقی

فرهنگ پاپ کره‌ای که در سطح جهانی مصرف می‌شود و با نام Hallyu شناخته می‌شود، عمدتاً شامل موسیقی، تلویزیون و ترجیحات زیبایی‌شناختی است و بسیار بیشتر از یک گرایش سرگرمی محبوب و ویروسی است. پارک گئون هی، رئیس جمهور سابق کره جنوبی، در مراسم تحلیف خود در سال 2013 اظهار داشت: «در قرن بیست و یکم، فرهنگ قدرت است». حمایت بودجه رسمی دولت کره جنوبی از این صنعت، روند استفاده از سرگرمی را به عنوان ابزاری برای سیاست اقتصادی و خارجی مشخص می‌کند.

تبلیغ فرهنگ و زبان کره‌ای در دنیا

کی پاپ که عمدتاً به زبان کره‌ای اجرا می‌شود، علاقه زیادی به زبان و فرهنگ کره‌ای در سرتاسر جهان ایجاد کرده است، به طوری که دولت کره جنوبی 130 موسسه زبان را در 50 کشور تاسیس کرده است.1 طبق گزارش جهانی موسیقی IFPI در سال 2021، کره جنوبی ششمین بازار بزرگ موسیقی در جهان و دومین بازار بزرگ آسیا پس از ژاپن است. در سال 2020، ارزش کل بازار موسیقی کره 6 میلیارد دلار برآورد شد.2
سهم کی پاپ از تولید ناخالص داخلی کره جنوبی بسیار قابل توجه است، در نمودار زیر مشاهده می‌کنید که سهم یکی از گروه‌های معروف کی پاپ، یعنی BTS نزدیک به سهم شرکت Korean air است. گروه BTSحتی می‌تواند در سال‌های آینده با پیشرفت بیشتر به شرکت‌هایی مانند سامسونگ و هیوندای نزدیک شود.

گروه BTS

سود سالانه گروه BTS برای کره جنوبی

BTS معروف‌ترین گروه کی پاپ

BTS در یک شرکت کوچک با منابع بسیار کم شروع به کار کرد، اما آن‌ها توانستند با تلاش فراوان خود را به بالاترین سطح برسانند. در حال حاضر، گفته می‌شود که ارزش این گروه از 45 تا 60 میلیون دلار است و درآمد آن‌ها بیشتر از فروش موسیقی، تور، کنسرت، ترانه‌سرایی و تبلیغات است. با این حال، داستان چشمگیر BTS بیشتر یک استثنا است تا یک قاعده در کی پاپ!

سودجویی کمپانی‌های سرگرمی از ستاره‌های کی پاپ

در نگاه اول، بسیاری از مردم این تصور را دارند که کی پاپ یک صنعت موسیقی پر زرق و برق است، که ستاره‌های آن لباس‌های شیک و گران‌قیمت می‌پوشند و اجراهای چشمگیر و فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهند. با این حال، در پشت صحنه تمام موزیک‌ویدیوهای رنگارنگ و آهنگ‌های جذاب، انگار واقعیت‌هایی دیگر نهفته است. ستاره‌های بالقوه کی پاپ، پیش از نوجوانی توسط شرکت‌ها در میان رقابت‌های عظیم استعدادیابی می‌شوند. آن‌ها اغلب قراردادهایی امضا می‌کنند که برای بیش از ده سال اعتبار دارند. شرایط این قراردادها به قدری یکطرفه است که می‌توان به آن برده‌داری مدرن گفت. با این حال، در سال 2008، گروه دوتایی TVXQ از کمپانی SM Entertainment به خاطر یک قرارداد ناعادلانه 13 ساله شکایت کردند که آن‌ها را از کسب درآمد از آلبوم‌هایی که کمتر از 500 هزار نسخه فروخته بودند، منع می‌کرد.
به گفته پرنس مک، ستاره کی پاپ، قراردادها می‌توانند شما را تا 15 سال حبس کنند و پاداش‌های مالی نیز محدود است. پرنس مک به رادیو SBS PopAsia گفت که ستاره‌های کی پاپ درآمد چندانی ندارند. رایج‌ترین نسبت‌های سود یا 80 درصد به شرکت و 20 درصد برای هنرمند، یا 90 درصد به شرکت و 10 درصد برای هنرمند است. اگر گروهی فعالیت می‌کنید، این ارقام بدتر هستند، زیرا پول بین اعضای گروه تقسیم می‌شود.3

کنسرت های کی پاپ

چهار کمپانی مشهور کی پاپ

کنسرت های کی پاپ

ستاره شدن در کی پاپ؛ آرزوی بزرگ جوانان کره‌ای

تقریباً کل درآمد کارآموزان جدید اغلب توسط شرکت برای جبران هزینه‌های آموزش و راه‌اندازی گرفته می‌شود. به طوری که هنرمندان ممکن است سال‌ها قبل از اینکه اصلاً چیزی به دست بیاورند، بدون هیچ هزینه‌ای کار کنند. آموزش اجراکنندگان برای آواز خواندن، رپ، رقص، بازیگری، صحبت کردن به زبان‌های خارجی و اجرا ممکن است سال‌ها طول بکشد. برای مثال، یکی از محبوب‌ترین هنرمندان امروزی، G-Dragon است. او قبل از شروع اولین بازی خود در گروه Big Bang، به مدت 11 سال در YG آموزش دید. گروه‌های موفق فقط برای چند سال اجرا می‌کنند. بنابراین، امید به ستاره شدن ممکن است با بدهی فلج‌کننده خاتمه یابد. بدون توجه به این واقعیت که بسیاری از جوانان، تحصیلات خود را قربانی یک رویا می‌کنند. به همین دلیل است که بعداً یافتن شغل دیگری برای آن‌ها دشوار است.

شرایط دشوار کارآموزان کمپانی‌های کی پاپ

علاوه بر این، قراردادهای یکطرفه به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تقریباً تمام جنبه‌های زندگی مجریان خود را کنترل کنند. کارآموزانی که در خوابگاه‌ها مانند مرتاض زندگی می‌کنند، اغلب از برقراری ارتباط حتی با والدین و دوستان خود منع می‌شوند. اگر موضوع فوری نباشد، ممکن است بیرون نروند و تا 20 ساعت در روز با وجود خستگی کار کنند. این حالت نیمه حبس، نوجوانان را از رشد طبیعی محروم می‌کند و ممکن است باعث مشکلات روانی شود، به خصوص اگر در ترس از خشونت کارفرما زندگی کنند.
همچنین کارآموزان باید سختی‌ها و تمرین‌های زیادی را پشت سر بگذارند. برنامه تغذیه‌شان باید کم و متناسب باشد، حتی اگر حالت ضعف برای آن‌ها بوجود آید. برای زیبا شدن و چهره شدن آن‌ها را مجبور می‌کنند که جراحی پلاستیک انجام دهند و هر نوع آرایش و گریمی روی آن‌ها انجام می‌شود تا چهره‌های زیبا و پرجاذبه‌ای داشته باشند. گاهی کمپانی‌ها به دنبال این هستند که این افراد شبیه شخصیت‌های انیمه (کارتون‌های ژاپنی) شوند.

آیدل‌های کی پاپ، سلبریتی‌های همیشه بدهکار

حتی زمانی که فرد بتواند به عنوان یک آیدل کی پاپ (هنرمند محبوب و شناخته شده) کار کند، هنوز بدهی بیشتری در راه است. موزیک‌ویدیوها و اجراهای کی پاپ بسیار باکیفیت شناخته می‌شوند، اما پولی که از این تولیدات به دست می‌آید نیز بدهی هنرمندان است که باید آن‌ها را بازپرداخت کنند. همانطور که بسیاری از آیدل‌ها می‌توانند تأیید کنند، به دست آوردن پول کافی برای پرداخت و تسویه بدهی‌ها کار آسانی نیست.4
به عنوان مثال، Song Jaeho از گروه منحل‌شده Madtown یک بار فاش کرد که انتشار یک کار که اغلب شامل یک آلبوم، یک موزیک‌ویدیو و اجراهای زیادی است، برای یک گروه می‌تواند تا 500 هزار دلار بدهی در پی داشته باشد. بدهی بین اعضای یک گروه تقسیم می‌شود. در همین حال، کریستین پارک از گروه منحل‌شده Blady اشاره کرد که واقعیت برای بسیاری از هنرمندان این است که "مقدار پولی که به عنوان بدهی برای شما ایجاد می‌شود، بسیار بیشتر از آن چیزی است که فرد می‌تواند در طول دوران فعالیت حرفه‌ای خود، کسب کند."
گروه‌های کی پاپ سطح بالا می‌توانند درآمد خوبی برای شرکت‌ها داشته باشند و خودشان نیز با استفاده از پول تبلیغات و... می‌توانند بدهی خود را بازپس دهند؛ اما گروه‌های متوسط و کوچک اکثراً در این راه شکست می‌خورند و گروه‌هایشان منحل می‌شود و افراد بدهکار باقی می‌مانند.

فاصله درآمدی عمیق بین ستاره‌های سطح یک و دیگران

به نظر می‌رسد که بین بت‌های(همان آیدل‌ها) بسیار موفق و آن‌هایی که به این سطح محبوبیت نرسیده‌اند، اختلاف زیادی وجود دارد. برترین هنرمندان مانند G-Dragon از Big Bang و Girls Generation Yoona دارای ثروت خالص میلیون‌ها دلاری هستند. در مقابل، کائو لو از FIESTAR در مصاحبه‌ای در سال 2017 فاش کرد که در 31 سالگی و پس از پنج سال فعالیت در این صنعت، حدود 450 دلار در ماه درآمد دارد.

ثروت G dragon

ثروت Yoona هنرمند کی پاپ

انباشت بدهی، مانع پولدار شدن ستاره‌های کی پاپ

در ویدیویی با عنوان «در مورد میزان درآمد یک آیدل کی پاپ»، پرینس مک، آیدل سابق کی‌پاپ از JJCC، میزان درآمد خود را فاش کرد. شرکت سرگرمی حامی او 80 درصد از درآمد گروه را برداشته و فقط 20 درصد به آیدل‌ها پرداخت شده است. سپس این 20 درصد نیز بین هفت عضو تقسیم می‌شود. درآمد آن‌ها صرف بازپرداخت بدهی‌ها می‌شد. این بدهی مدام در حال انباشته شدن بود و پرداخت آن غیرممکن به نظر می‌رسید. پس از انجام محاسبات، پرینس مک به این نتیجه رسید، حدود 1 تا 2 دلار در روز درآمد داشته است.

گریزی گریس ستاره سابق

گریزی گریس، ستاره یوتیوب و آیدل سابق کی پاپ، ویدیوی خود را با عنوان «چقدر به عنوان یک هنرمند کی‌پاپ در 3 سال درآورده‌ام!» منتشر و فاش کرد که در طول سه سالی که به عنوان یک آیدل کی پاپ فعالیت می‌کرد، 0 دلار از خود موسیقی و کمی بیشتر از 500 دلار آمریکا در مجموع برای سایر فعالیت‌ها کسب کرده است. گریس محاسبه کرد که کمتر از 100 دلار آمریکا در هر قسمت برای حضور در برنامه‌های متنوع و کمتر از 70 دلار آمریکا برای نمایش رادیویی دریافت می‌کرد. او پس از پرداخت هزینه‌های مو، آرایش و ناخن برای این نمایش‌ها و حضورها، نه تنها پولی درنیاورد، بلکه به طور فزاینده‌ای بدهی بیشتری نیز برایش ایجاد شد! و نگران‌کننده‌ترین چیز در این مورد عدم شفافیت است. گریس ادعا کرد که اکثریت آیدل از میزان دستمزدی که برای فعالیت‌های مختلف خود دریافت می‌کنند، مطلع نیستند.

میر از MBLAQ

این مسئله شفافیت توسط میر از گروه کی پاپ MBLAQ نیز تکرار گشت، که در ویدیویی با عنوان "من به عنوان یک آیدل چقدر درآمد داشتم؟" منتشر شد. ظاهراً سیستم پرداخت پیچیده است و او فقط با بررسی حساب بانکی خود هر سه ماه یکبار می‌دانست که چقدر حقوق دریافت کرده است. او به اشتراک گذاشت که حقوقش حدود 12400 دلار آمریکا برای سه ماه اول و 0 دلار برای سه ماه بعدی بود زیرا حق کمیسیون گروه در نمایش‌های متنوع مستقیماً به شرکت حامی آن‌ها می‌رسید. با این حال، میر حدود 42000 دلار آمریکا با آلبوم "Y" به دست آورد. در حالی که این مبلغ به خصوص در مقایسه با گریس و پرینس مک بسیار زیاد به نظر می‌رسد، برخی ممکن است با توجه به محبوبیت گروه و مدت زمان کار آن‌ها، آن را کمتر از حد انتظار بدانند.5

mir از mblaq

جلوگیری از خروج هنرمندان از صنعت کی پاپ

خیلی از این آیدل‌ها به دلیل شرایط سخت می‌خواهند این صنعت را ترک کنند، اما متاسفانه نه راه پس دارند و نه راه پیش. مین جون یکی از ستاره‌های کی پاپ اظهار داشت که قرارداد دست‌نویسی را از سوی مدیرعامل امضا کرده است که در آن گفته شده در صورتی که قرارداد را نقض کند یا بخواهد شرکت را ترک کند، باید 600 میلیون KRW خسارت شرکت را پرداخت کند. با بدتر شدن وضعیت مین جون، شرکت فعالیت‌های او را متوقف کرد اما به او اجازه فسخ قرارداد را نداد. شرکت به او گفت اگر می‌خواهد برود باید 600 میلیون KRW را بپردازد.6

خودکشی هنرمندان کی پاپ

خبر خودکشی هنرمندان کی پاپ چند سالی است که به یکی از خبرهای شایع در کره تبدیل شده است. در اواخر سال 2017، کره جنوبی و میلیون‌ها طرفدار موسیقی در سراسر جهان با مرگ نابهنگام کیم جونگ هیون، که به گروه محبوب SHINee تعلق داشت، شوکه شدند. جونگ هیون بدون شک یکی از با استعدادترین خواننده‌ها و ترانه‌سرایان این ژانر بود. او بر خلاف یک هنرمند معمولی کی پاپ، جرات داشت علناً از جامعه کره انتقاد کند، از اقلیت‌های مورد تبعیض حمایت و در مورد افسردگی که سال‌ها از آن رنج می‌برد، بدون شرم صحبت کند. متاسفانه طی چند سال اخیر، چندین سلبریتی دیگر کره‌ای نیز جان خود را از دست داده‌اند و بیم آن می‌رود که این روند بیش از پیش، افزایش یابد. اما واقعاً چه اتفاقی در پشت پرده زندگی این خواننده‌های کی پاپ در حال رخ دادن است که کار به اینجا می‌کشد؟

قرارداد کار هنری یا برده‌داری مدرن؟

کنترل شرکت‌ها بر زندگی کاری و خصوصی اجراکنندگان‌شان، کار بیش از حد استثمارگرانه، سوء استفاده‌های گاه به گاه، محدودیت‌های ناشی از شهرت و فشار برای بی‌نقص ظاهر شدن، استرس و مشکلات سلامت روانی زیادی مانند اضطراب و افسردگی را برای هنرمندان کی پاپ ایجاد می‌کند. نادیده گرفتن بیماری روانی نه تنها در صنعت کی پاپ، بلکه در کل جامعه کره رایج است.
استعدادهای کی پاپ پس از امضای قراردادها با شرکت‌های سرگرمی مجبورند تا تمام شرایط آن‌ها را قبول کنند. این قراردادها که به برده‌داری مدرن شبیه است، مشکلات زیادی برای کارآموزان بوجود می‌آورد، مانند:

  • زندگی چند نفره در یک اتاق
  • عدم برقراری ارتباط حتی با والدین و دوستان
  • کار سخت تا 20 ساعت در روز
  • برنامه تغذیه نامناسب و سخت
  • جراحی‌های پلاستیک برای تغییر چهره
  • محرومیت از حق تحصیل

نقض حریم خصوصی هنرمندان کی پاپ توسط شرکت‌های سرگرمی

 

اواخر سال 2018، Cube Entertainment دو تن از هنرمندان بسیار موفق خود، Hyuna و E'Dawn را کنار گذاشت، زیرا آن‌ها با وجود ممنوعیت قراردادی، رابطه عاطفی خود را شروع کرده بودند. هنرمندان اغلب مجبور می‌شوند عملاً گرسنه بمانند، زیرا صنعت آن‌ها را تا زمانی که روی صحنه بیهوش شوند، آموزش می‌دهد. مومو خواننده گروه Twice فاش کرد که شرکت او را مجبور کرده است تا قبل از شروع اولین اجرا، هفت کیلو وزن کم کند. برای رسیدن به این هدف، او هر روز تمرین می‌کرد، روزانه به مدت یک هفته فقط یک تکه یخ می‌خورد. وی می‌ترسید که صبح روز بعد به دلیل سوء تغذیه از خواب بیدار نشود.

دخالت کمپانی ها در زندگی شخصی آیدل ها

سوء استفاده و خشونت جنسی و فیزیکی علیه هنرمندان کی پاپ

اما مسئله دردناک‌تر و عجیب‌تر، سواستفاده جنسی از هنرمندان کی پاپ است و این موضوع بیشتر به خوانندگان زن مربوط می‌شود. بسیاری از ستاره‌های زن کی پاپ فاش کردند که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند. آن‌ها اغلب توسط کارفرمایان و کارمندان شرکت‌ها مورد آزار و اذیت قرار گرفتند. سوء استفاده منظم فیزیکی و جنسی در صنعت کی پاپ گسترده است. در ادامه مواردی از آن را ذکر کردیم؛

1. لی سوک چول و برادرش لی سونگ هیون، اعضای گروه The East Light، از نوجوانی مورد خشونت فیزیکی و کلامی توسط تهیه‌کننده خود بودند. در طی چهار سال، آن‌ها با چوب بیسبال مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و با سیم‌های گیتار که به دور گردن‌شان بسته می‌شد، شکنجه شدند.7

2. جانگ سوک وو، صاحب یک شرکت کوچک کی پاپ، دست کم ده هنرمند زن را مورد آزار و اذیت و تجاوز جنسی قرار داده است. در سال 2009، جانگ جا یون بازیگری که مجبور به تن‌فروشی شده بود، به همین دلیل خودکشی کرد.

3. در ابتدای سال 2019، یکی از بزرگترین رسوایی‌های جنسی صنعت سرگرمی کره فاش شد. گمان می‌رفت که مواد مخدر با کمک فساد پلیس در کلوپ شبانه Burning Sun متعلق به سونگری، عضو سابق گروه کی پاپ بیگ بنگ، فروخته می‌شده است. اما او به دلیل ارائه خدمات روسپی در باشگاه به سرمایه‌گذاران خارجی محکوم شد. رئیس سابق سونگری، یانگ هیون سوک، موسس شرکت کی پاپ YG نیز مظنون به همین جرم است و به دلیل اتهامات از سمت خود کنار رفت. سونگری در یک گفتگوی گروهی حضور داشت که در آن چندین مرد مشهور فیلم‌هایی از اعمال جنسی با زنان مختلف که به صورت مخفیانه و بدون رضایت فیلمبرداری کرده بودند و حتی کلیپ‌های زنان ناشناس در توالت‌های عمومی و جاهای دیگر که با دوربین‌های چشمی فیلمبرداری شده بود را منتشر کردند.8

سونگری

4. پس از اینکه آژانس به طور ناگهانی انحلال گروه yellow bee را اعلام کرد، یکی از اعضا، نام کارکنانی که آن‌ها را مورد آزار جنسی قرار داده بودند را افشا کرد تا نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. او گفت «کارمندان و مدیران شرکت ما را مورد آزار جنسی قرار دادند. یکی از اعضای yellow bee به اتاق تمرین کشیده شد و توسط یکی از آن‌ها مورد آزار و اذیت قرار گرفت، اگرچه همه سعی کردند مانع او شوند. حتی مواقعی بود که به ما زنگ می‌زدند که نصف شب برویم. البته ما فقط به خاطر رویای خواننده شدن‌مان مجبور شدیم در این مورد سکوت کنیم.»

 

5. یو سو یانگ عضو سابق گروه after school - گذشته خود را از طریق برنامه SBS "Hear Heard It Through the Grapevine" به اشتراک گذاشت. او گفت «مساله سوء استفاده جنسی همیشه رخ می‌دهد. مثلاً یک‌بار که رفتیم مشروب بخوریم و من می‌خواستم به خانه بروم. در آن زمان مدیرعامل گفت من را به خانه می‌برد. من تنها زن آنجا بودم و وقتی سوار تاکسی شدیم دستم را گرفت. من می‌دانستم که در آن لحظه باید هوشیار باشم.» به گفته سو یانگ، این فرد رفتارهای بی‌ادبانه دیگری نیز نسبت به او انجام می‌دهد.

6. کیم سو هی به خاطر پیوستن به نمایش Produce 101 مشهور است. این آیدل زن نه تنها با حرفه خود دست و پنجه نرم می‌کند، بلکه در شرکت سابق خود نیز گذشته ناخوشایندی دارد. به گفته سو هی، مدیر عامل شرکت از زمانی که او دانش‌آموز دبیرستانی بود، رفتارهای نامناسبی با او انجام می‌داد. این خواننده گفت: «هر وقت برنامه داشتم، مرا سوار ماشینش می‌کرد، روی صندلی جلو می‌نشستم و حتی از من خواستگاری می‌کرد.»

7. چسکا - یکی از اعضای سابق فیستار - گفت که مورد آزار جنسی قرار داشته و حتی در 18 سالگی مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است. «در واقع من آزار جنسی را تجربه کرده‌ام. من نمی خواستم این را بگویم، اما منزجرکننده بود، وقتی به کره آمدم، مورد تجاوز قرار گرفتم. فکر نمی‌کنم این موضوع را با کسی در میان بگذارم.»

8. مدل Kwon Hyuk Jung برای پیوستن به یک گروه به عنوان آیدل دعوت شد. اما او پس از ملاقات با مدیر عامل شرکت می‌گوید: «من مدیرعامل را در یک اتاق کوچک ملاقات کردم. در بیشتر جلسات اول، روبروی هم می‌نشستیم. اما بعد از آن روی نیمکت پیانو نشست و مرا وادار کرد کنارش بنشینم. سپس از من خواست که دامنم را بلند کنم و بدنم را به او نشان دهم!»

9. جانگ سوک وو، مدیر عامل Open World Entertainment به دلیل رفتار ناشایست خود به شش سال زندان محکوم شد. از سال 2010 تا 2012، او 10 کارآموز زن را مورد آزار و اذیت قرار داد که حتی شش نفر از آن‌ها زیر سن قانونی بودند. جانگ کارآموزان را مجبور به مصرف قرص‌های جنسی می‌کرد، سپس از آن‌ها می‌خواست با کارآموزان مرد شرکت یا کسانی که موقعیت‌های بالایی در صنعت سرگرمی دارند، صمیمی شوند.9

همه این‌ها تنها نمونه‌هایی از سوء استفاده از هنرمندان کی پاپ و پشت پرده زندگی آن‌ها بود. در حالی که حجم سوء استفاده بسیار بیشتر از این تخمین زده می‌شود. اما مردم و طرفداران کی پاپ معمولاً اطلاعی از آنچه بر سلبریتی‌های این صنعت می‌گذرد، ندارند. آن‌ها فقط موزیک‌ویدیوهای با کیفیت را می‌بینند و ترانه‌های زیبا می‌شنوند!

پیشنهاد ما:

خودکشی بر روی پل زندگی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *