راز حفظ ارزش پول در عربستان

در کشور عربستان‌‌ سعودی نرخ تورم همواره در حد 1 یا 2 درصد بوده و گاهی حتی به زیر صفر درصد رسیده است. تصور ناصحیح از اقتصاد معیوب عربستان منجر به برداشت نادرست از تورم پایین این کشور شده و این تصور در ذهن مخاطبین به وجود می‌آید که این کشور دارای اقتصادی پایدار و سالم است. اما با کمی دقت بیشتر در آمارها و اطلاعات اقتصادی عربستان، ابعاد جدیدی از این موضوع روشن می‌شود.
در نظام اقتصادی عربستان مبنای ارزش پولی، سطح تولید و ذخایر واقعی کشور نیست. در عوض، این کشور ذخایر ارز خارجی خود را مبنای ارزش پول ملی قرار داده است. از طرفی به خاطر ضعف تولید و وابستگی شدید کشور به درآمدهای نفتی، نوسانات قیمت نفت ضربه زیادی به این پشتوانه ارزی می‌زند. به این صورت که عربستان سعودی به منظور حفظ ارزش پول خود، با انجام عملیات مصنوعی برای جبران کسری ذخایر ارزی، باید دست به دامن صندوق بین‌المللی پول و سایر نهادهای مالی خارجی شود.

نمودار بدهی خارجی عربستان

در نتیجه این روند، هر ساله بدهی خارجی عربستان افزایش پیدا می‌کند. به طوری که حجم بدهی این کشور به بیش ‌از 205 میلیارد دلار در سال 2019 رسید. در حالی که نسبت بدهی خارجی این کشور به تولید ناخالص داخلی آن حدود 26 درصد است. نمودار بالا روند افزایشی میزان بدهی خارجی عربستان‌‌ سعودی را از سال 2000 تا 2019 میلادی نشان می‌دهد.1

پیشنهاد ما:

ویدیو: ارزش پول در عربستان

منابع:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *