اولین بمب‌های اتمی در هیروشیما و ناکازاکی

اولین بمب اتمی 75 سال پیش توسط‌ ایالات متحده پرتاب شد و هیروشیما در ژاپن را مورخ 6 اوت 1945 با خاک یکسان کرد. پس از انفجار بمب اتم در ژاپن، تخمین زده شد که 140.000 نفر کشته شده‌اند و تعداد بیشتری از مردم، بعد از چند سال، در اثر تشعشعات جان خود را از دست دادند. سه روز بعد، واشنگتن بمب اتمی دیگری را بر روی شهر ناکازاکی انداخت و حدود 70.000 نفر قربانی داشت. این بمب اتمی، ژاپن را مجبور کرد تسلیم شود. اما بر خلاف اطلاعات موجود در سطح عموم مردم، این حملات، آخرین انفجارهای اتمی در دنیا نبوده است!

انفجارهای اتمی در الجزایر

صبری بوکادوم، وزیر امور خارجه الجزایر، اعلام کرد آزمایش‌های هسته‌ای فرانسه که در صحرای الجزایر انجام شد، سه تا چهار برابر بمباران هیروشیمای ژاپن بود. بوکادوم پستی در توییتر را به مناسبت شصت و یکمین سالگرد اولین انفجار اتمی فرانسه در صحرای الجزایر و تاریخ 13 فوریه 1960، منتشر کرد و تأثیر این آزمایش‌ها را "فاجعه‌بار" توصیف کرد. بوكادوم گفت: «چنین روزی، سال 1960، فرانسه امپریالیست اولین انفجار هسته‌ای را، در منطقۀ رگان صحرای الجزایر با فرآیندی با نام رمز «ژربواز بلو» (موش آبی صحرا) انجام داد.» وی افزود: «انفجار هسته‌ای فرانسه قدرتی معادل 70 کیلوتن داشت و بازتاب‌های رادیولوژیکی فاجعه‌بار آن همچنان ادامه دارد.» به گفته‌ مقامات فرانسوی، مقامات استعماری، 17 آزمایش هسته‌ای را از 1960 تا 1966 در صحرای الجزایر انجام دادند؛ اما مورخان الجزایری این تعداد را 57 آزمایش می‌دانند.

آزمایشات هسته‌ای فرانسه در صحرای الجزیره

صبری بوکادوم وزیر امور خارجه الجزیره

کشته شدن 42000 الجزایری در انفجار بمب اتم

صبح روز 13 فوریه 1960، فرانسه اولین آزمایش هسته‌ای خود را با نام رمز "Gerboise Bleue" (موش آبی صحرا) در منطقه تانزروفت، بخشی از صحرا که الجزایر و مالی را در 30 مایلی جنوب رگان به هم متصل می‌کند، انجام داد. بمب Gerboise Bleue دارای ظرفیت انفجار 70 کیلوتن یا بیش از چهار برابر قدرت انفجار هسته‌ای Little Boy بود که در پایان جنگ جهانی دوم بر روی هیروشیما پرتاب شد. آن زمان مقامات فرانسوی مدعی شدند که این آزمایش‌ها در مناطق خالی از سکنه و متروکه انجام می‌شود. با این حال، بعداً مشخص شد هزاران نفر در مکان‌هایی که فرانسه آزمایش‌های تسلیحات هسته‌ای خود را انجام می‌دهد، زندگی می‌کنند. آزمایش‌های هسته‌ای فرانسه باعث کشته‌ شدن‌ حدود 42.000 الجزایری و مجروح شدن‌ هزاران نفر به دلیل رادیواکتیویته هسته‌ای و آسیب‌های فراوان به محیط زیست شده‌ است.1 البته باید گفت الجزایری‌ها هنوز هم از میراث اتمی فرانسه رنج می‌برند.

مردم الجزیره

کشتار و آسیب به مردم الجزیره در آزمایشات هسته ای فرانسه

استمرار آزمایشات هسته‌ای بعد از استقلال الجزایر

از سال 1960 تا 1962، فرانسه چهار بمب را در منطقه تانزروفت آزمایش کرد. این آزمایش‌ها حتی پس از استقلال الجزایر از فرانسه در سال 1962 ادامه پیدا کرد. استقلالی که پس از یک جنگ انقلابی هشت ساله که صدها هزار کشته بر جای گذاشت، به دست آمد. با وجود این، فرانسوی‌ها همچنان حضور نظامی خود در الجزایر را حفظ نمودند. آن‌ها 13 بمب هسته‌ای را در تأسیسات زیرزمینی در زیر کوه‌های هوگار، در 643 کیلومتری جنوب شرقی رگان آزمایش کردند.
از سال 1960 تا 1967، پاریس 17 آزمایش اتمی اتمسفر و زیرزمینی را در مناطق رگان و هوگار انجام داد. 9 مورد از این موارد پس از استقلال الجزایر انجام شد. به گفته‌ کارشناسان، نزدیک به 42.000 الجزایری در این آزمایش‌های خاص که بین سال‌های 1960 تا 1967 توسط فرانسه انجام شد، کشته شدند و «هزاران نفر» تحت تاثیر تابش قرار گرفتند. برآوردها نشان می‌دهند، از سال 1960، حداقل 150.000 نفر در مناطقی که فرانسه تسلیحات اتمی خود را آزمایش کرده است، زندگی نموده یا به خاطر انفجارها سفر کرده‌اند.2

استقلال الجزیره

نشانه خطر در صحرای الجزیره

متاسفانه با وجود بزرگ بودن این فجایع انسانی، به دلیل اعمال قدرت فرانسوی‌ها و جلوگیری از انتشار اطلاعات، سانسور گسترده‌ای در رابطه با آن صورت گرفت. به طوری که در سراسر دنیا کمتر کسی راجع‌به قتل عام مردم در صحرای الجزایر توسط بمب‌های اتمی فرانسه، چیزی شنیده است!

منابع:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *