فقیرترین رئیس جمهور دنیا

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

خوزه موخیکا، فقیرترین رئیس جمهور جهان

خوزه په‌‌په موخیکا، مبارز و چریک اهل اوروگوئه بود که بعد از تحمل 14 سال زندان و شکنجه، با تغییرات سیاسی به عرصه قدرت در اروگوئه رسید. موخیکا اول سناتور شد و بعدتر به‌عنوان وزیر کشاورزی فعالیت کرد؛ تا اینکه سال 2009 با رأی مردم، رئیس‌جمهور اروگوئه شد!
ویژگی اصلی موخیکا رسیدگی به طبقات محروم و مبارزه با تجملات بود. مثلاً تشریفات گرون قیمت از جمله اسکورت افراد با ماشین‌های لوکس رو لغو کرد؛ هر روز هم با ماشین معمولی خودش تا دفتر ریاست جمهوری رانندگی می‌کرد. حتی موخیکا و همسرش تصمیم گرفتن به جای کاخ باشکوه ریاست جمهوری، توی خونه و مزرعه کوچیک خودشون زندگی کنن!
جالبه بدونید که رئیس‌جمهور اروگوئه، حدود 90 درصد حقوق ماهانه 12000 دلاری خودش رو به خیریه و فقراء اهدا می‌کرد. آقای موخیکا در یک اقدام نمادین، ۱۰۰ کودک یتیم و آواره‌سوری رو در «خانه تابستانی ریاست جمهوری» اسکان داد.خیلی‌ها لقب فقیرترین رئیس‌جمهور جهان رو به موخیکا دادن اما خودش اعتقاد داشت اصلاً فقیر نیست؛ فقط مثل بقیه مردم ساده زندگی می‌کنه!
موخیکا توی یکی از مصاحبه‌هاش اعلام کرد: «من دشمن مصرف‌گرایی هستم. با مصرف بیش از حد، ما چیزهای اساسی را فراموش و نیروی انسانی را صرف کارهای بیهوده می‌کنیم که ربطی به خوشبختی انسان ندارد.»

فقیرترین رئیس جمهور جهان

فقیرترین رئيس جمهور جهان خوزه په‌په موخیکا، یک مبارز چریک است که زمانی رئیس دولت اروگوئه شده بود. او ایدئولوگ سابق انقلابی است که در دهه ۱۹۷۰ توسط پلیس شش بار مورد اصابت گلوله قرار گرفت، شکنجه شد و به مدت ۱۴ سال به زندان رفت. خوزه پس از مدتی کوتاه، وارد سیاست شد و به خوبی اوج گرفت. در نهایت؛ سال ۲۰۰۹ به عنوان رئیس جمهور اروگوئه انتخاب شد.
در دهه ۱۹۶۰، موخیکا به یک گروه انقلابی به نام توپامارو پیوست که از «اقدامات مسلحانه» برای مبارزه با بی‌عدالتی‌های اجتماعی استفاده می‌کردند. این گروه با الهام از تاکتیک‌های چگوارا در کوبا، از تعدادی بانک سرقت و پول را بین مردم شهر توزیع کردند و نام مستعار «چریک‌های رابین هود» را به دست آوردند. او به علت کودتای نظامی در سال ۱۹۷۰ به ۱۴ سال زندان محکوم شد.
خانه کشورهادرباره ماتماس با ما